maanantai 27. toukokuuta 2013

Vänern 2013

Taas on kevät tullut ja virallisesti avovesi kalastus starttaa käyntiin Vänernin aalloilla. Oltiin kuultu huhuja monilta eriuistelu porukoilta saaduista kaloista. Jotkut oli onnistunut,mutta aika moni epäonnistunutkin ja pienenlaista kalaa kuulemma paljon. Suuntana meillä oli Mellerud ja uistelu suuntautuisi pitkälti Hindenin vesille.
Oltiin perillä lauantaina 4.5 hyvissä ajoin ja tarkoituksena oli lähteä heti vesille, mutta tuuli sanoi toista,puuskissa 20m/s eli ei paljoo toivoo ollut. Se päivä meni sitten vehkeitä viritellessä ja kodiksi asettumista.
5.5
Oli luvannut tällekkin päivälle kohtalaista tuulta, joten herättiin jo neljältä siinä toivossa,että pääsis edes aamun kalastamaan. Menin ekaksi päiväksi toisen venekunnan kyytiin,koska he olivat ensikertalaisia. Ajatuksena oli näyttää hyväksi havaittuja menetelmiä ja raksi uistelun saloja. Ajeltiin Hindenille kullegrundin liepeille,aalto oli jo todella kookasta silloin eli tiedossa koko päiväksi röykytystä. Ei mennyt kauan ku toinen venekunta ilmoitti förstä botten n.4kg lax. Elikkä kalaa oli alueella. Meillä meni n.tunti kun takilasta 3kg taimen kyytiin. Päivä oli todella vaikea, tuntu siltä,että mitenkään muuten ei saanut kaloja ottamaan kuin poikkiaaltoon mentäessä,silloin todennäköisesti syötit tulivat jotenkin normaalisti perässä. Kala paikoille kääntyminen vei aikaa. Päivän saldo kuitenkin meille 3-3.5kg taimenia 2kpl ja kasa pieniä kaloja. Molemmille muulle venekunnalle 3 lohta isoin 4.7kg. Tosi hyvät kalat siihen keliin. Veden lämpö vaihteli 3-5 astetta,kalat selvästi 5 asteen vedessä ja n.10-15m hyvä vetosyvyys. Tylsää kyllä vetää niin matalassa, kun luotaimessa ei näy mitään,välillä vaan sieltä kala nappaa eli veden lämmölä iso merkitys. Kevät on myöhässä Ruotsissakin.
6.5
Oli luvannut parempaa keliä täksi päiväksi, joten päätettiin ajella viime vuotisille otti paikoille Måkenin suuntaan,ajomatkaa tuli n.28km. Huomattiin heti, että pintaverkkoja oli todella runsaasti alueella. Ajeltiin vanhat pisteet läpi ja jonku verran haravoitiin ympäristöäkin n. 5h siellä vetoa,ainoaksi tapahtumaksi jäi laihanpuoleinen 72cm taimen,siinä vitsailtiinki et varmaan ainoa mikä on uinut verkoista läpi sillä alueella. Suunnatiin iltapäiväksi Hindenille takas kun kaverit ilmoittivat hyvistä tapahtumista. Loppu päivä meni pienten kalojen irrotellessa ja yhden n.65cm lohen saannilla. Kaverit saivat komeet kalat 5kpl 4-7kg.
7.5
Edellisen päivän otti paikat sijaitsivat Kullegrundin ja majakan välillä n.18m vedessä. Siihen heti aamusta vetämään. Ei mennyt kauan kuin takilasta 15 jalasta lähti rajusti,siinä kammettiin kala veneeseen ja puntari näytti n.7kg jes. Hangattiin alueella puolille päivin,pientä kalaa lähinnä kävi veneessä kääntymässä ja muutama n.3kg luonnon lohi. Matka uisteltiin siitä ekapäivän otti pisteille. Päästiin alueelle niin eka lenkillä lähti salsa levyn takaa sivulta 20g painon takaa. Kala antoi hyvät sätkyt siiman päässä ja haavi heilahti n.10min päästä, 6.1kg lohi. Sitten olikin loppu päivä hiljaisempaa. Toinen venekunta oli lähtenyt matka uistelemaan topgrundille päin,koska olivat löytäneet sieltä 7 asteista vettä, mutta tuloksetta,ei tärpin tärppiä koko pävänä eli meillä onnistunut päivä. Se todisti ainakin sen, että huonolla tuurilla voit todellakin epäonnistua yhdessä maailman parhaimmasta kalapaikasta!!!
8.5
Homma selvä heti aamusta mitä tehdään,vehkeitä ei paljon tarvinnu enää miettii eikä kala paikkaa. Vesi hieman lämmennyt ja vaihtanut tuulen suunnan,joten kala todennäköisesti vähän muuttanut olin paikkaansa,mutta löydettiin 20m vedestä läheltä otti paikkoja isot parvet syöttiä ja siitä seasta kalat. Saatiin eka majakan läheltä 7kg lohi, sitten 6kg lohi ja vielä joku 4kg kala. Oltiin jo ihan fiiliksissä. Vedettiin joku 2h käytännössä tyhjää joten vaihdettiin taas samaan tyylin kuin edellisenä päivänä pistettä. Kullegrundin liepeille 13m veteen,huomattiin heti,että jotain outoo on tapahtunut, kun syöttiä oli niinkin matalassa. Tunne voimistui siitä,että kohta lähtee. Kerettiin n.50m edellisen päivän otti kohdasta. Sivulta salsan iso levy taas sai kyytiä,Viskari vavan varteen ja pumppailemaan kalaa ylös,on iso! kala ui pohjia myöten,jouduttiin tiputtamaan vauhti käytännössä nollaan ja kääntämään venettä mahdollisimman paljon,että saataisiin kalaa lähemmäksi. Paino pois siimasta ja muutaman kammen kiepautukset ja kala haaviin,tajuttiin heti et enkka lohi,painoa oli 8,2kg ja komeet tuuletukset. Mutta hetkinen meiltä on lauennut katolta yksi vapa, otin itse vavan käteen ja tokasin kavereille,että kala on irronnut,mutta kuulikohan kala sen  ku lähti kelalta juoksemaan siimaa ihan törkeetä vauhtii, n.200feattii lähti kelalta kerralla ja kala ilmaan,iso on tämäkin. Kala oli uinut todennäköisesti veneen kanssa samaan tahtiin. Oltiin ihan varmoja,että siiman päässä on luonnon kala kuin sillai käyttäytyi. Saatiin se veneen viereen ja sehän on iso taimen ilman rasvaevää varmoin ottein kala haaviin ja puntariin 7.6kg jepaa,otti pelinä pikku vk-levy,salsan glow hupulla ja mikäs se siellä katolla narisee kelahan se siellä, Kettusen vuoro nytten, iso kala tämäkin, kala haaviin 6kg taimen. Nyt on pasmat sekasi koko porukalta, reissu muuttui täydellisestä n. 2.5h ihan uskomattomaksi. Kaloja oli kiinni koko ajan tämän ajan aikana,muutama 3kg kala joukossa mitkä saivat jatkaa kasvuaan ja kasa pieniä. Vettä tuli kaatamalla koko tämän syönti hetken,mutta jostain syystä sitä ei huomannut :) Törkeet tuuletukset ja kerättiin kolmen aikaa vehkeet ylös ja mökille kippistämään, koska se oli sääntö,että 8 plus kala kun saadaan ni sitä voidaan vähä juhlia. Ilta meni jeeeees :D
9.5

Nyt lähdettiin vesille hieman myöhässä sattuneesta syystä. Muutama lenkki majakan kupeella,joku pienten kalojen tuplat tuli ja herpaannutiin ja lähdettiin edellisen iltapäivän paikkaan,laskettiin,että lenkki kestää n.2.5h kun ollaan takas majakalla,mut mentiin kuitenki. Heti huomattiin se,et syötit oli kadoksissa,joten kalat varmaan niitten perässä jossain muualla,koska veden lämpö oli jo 7 niin kalat varmaan menee pikkukalaparvien seassa. Tonin venekunta rupes ilmoittelemaan isoista kaloista n.22m vedestä majakan luonta ja syöttiä ihan törkeesti, kun päästiin sinne Tonin ja Matin venekunta ilmoitti fullpotista ja siistii niillä isoin 95cm 8kg,laihanpuoleinen kala. No me jatkettiin alueella,koska meillä ei ollut kuin yksi 3kg taimen kyydissä. J-P kävi nukkuu veneeseen, seurailtiin Kettusen kaa kaikua kuinka ison näköinen kala seuraili takilan alla,himmasin vauhtia ja sitten kiristin nopeutta samassa lähti sillä lailla, että kyllä J-P heräs, semmonen sata metriä siimaa pihalle eka syöksyllä ja tuntui isolta. Itse sain olla vavan varressa,perus ruutinilla kala saatin veneen lähelle ja haaviin 8,1kg lohi,aivan upeeta ja siitä n.2h taas yhtä tykitystä kalojen osalta, saldona oli loppujen lopuksi 8.1kglohi,6.8taimen,6.5t,5kglohi 4kg lohi ja viel se kolmosen taimen. Otti peleinä tänään  keltanen oki mikä on antanut monena päivänä hyviä kaloja takilasta.
10.5
58 tankkaa
Viimeinen vetopäivä,oli vissii porukka kuullut meidän komeista kaloista kun laskettiin alueelta 15  venettä ja edelliset päivät saatiin vetää keskenää. Mut onhan siellä aluetta vähän erilailla kuin yökkärillä! Meidän toivomuksena oli,että Murtosen venekunta onnistuisi. He eivät olleet saanut isompia kaloja vain 3-4 kg lohia muutamia. Sanottiin niille,että ette lähe meidän perästä mihinkään ja annettiin yksi oki pyörimään takilaan, johan niillä rupes nykimään. Ne vetivät päivän parhaimmat kalat 7.5kg lohi 6.5kg taimen, 5.5kg lohi ja viel sellanen 4kg lohi siihen kyyti pojaksi,upeeta. Molempien miehistön jäsenten ylivoimaisesti isommat kalat koko elämän aikana,tätähän täältä tavoitellaa huippuu! Meillä pienet lohet häiritsivät lähinnä päivää,mutta saatiin kuitenki muutama komeekin kala 5.8kg taimen 4.5kgtaimen,4kg lohi ja 3.5kg lohi ja yks joku 3kg luonnon lohi. Kaikki tokas yhteen ääneen eiköhän tämä ollut tässä ja eikun mökille kamojen pakkailuun ja fiilistelemään loppu hetkiä. Yhteis saldo oli 58kpl lohia/taimenia käytettiin veneessä 6pv aikan,23kpl otettiin veneeseen,joiden keskipaino oli huikeat 5,02kg isoimman lohen ollessa 8.2kg ja taimenen 7.6kg

Vielä yhteenveto ottipeleistä,kalastuksesta ja muustakin olennaisesta mikä johti tälläiseen mahti saaliseen,näillä vinkeillä voi jopa suomessakin saada yhden kalan ottamaan Simpiänselältä ;D Kun saat jonkun tapahtuman,näkyy kaiussa syöttiä poikkeuksellisen paljon muuhun ympäristöön tai tiedät vain alueelta saaduidta kaloista PYSY siinä,monen uistelijan hermot eivät pidä vaan lähdetään vetelemään pitkiä linjoja,olen sitä mieltä,että niin ei saa kuin tuuri kaloja. Lohi ei saata syödä kuin kerran päivässä silloin sinun on oltava mestoilla,jos olet sinä hetkenä alueella jossa ei ole kalaa et sitä luonnollisesti saakkaan. Tärkeää on oppia tulkitsemaan karttaplotteria ja kaikua, meilläkin oli tosi monta seuraavaa kalaa mikä näky kaiussa, jos ei saatu sitä takila vapaan ottamaan eri kikoilla niin käänsin veneen niin linkuun, että sivulla olevat syötit tulivat veneen kulku linjalle,sivulta silloin yleensä lähti. Sitten voit merkata plotteriin paikan missä on aktiivisia kaloja,vot palata aina samaan paikkaan koittamaan uudestaan. Sinun on oltava veneessä aktiivinen ja katsottava syöttejä n.2h välein ja yritettävä vaihtaa vehkeitä, jos vaikka löytys se päivän otti kone,mutta aina kannattaa muutama varmaksi havaittu pyytäjä olla vedessä. Vänern järvellä minun mielestä pelaa poikkeuksellisen hyvin eri levy yhdistelmät ja niihin yleensä tykkää ottaa isot kalat, tapahtumia saattaa olla harvemmassa,mutta kalan koko kasvaa, suhde meillä oli n.7/10 yleensä levyjen voitoksi. Vedettii pikku/isoa vk levyä,iso vk esim ei antanut reissulla yhtään alle 4kg kalaa eikä myöskään iso salsan levy, mutta oki anto kaikkea,huippu vehje.
 Murtosen venekunta tokaisikin,että telkkarista tulevat ohjelmat maailman parhaimmista kalapaikoista jää kyl kakkoseksi, silloin mun mielestä reissu on onnistunut. Suosittelen kaikille ketkä haluaa elämänsä aikana yhden hienon lohenuistelu kokemuksen niin suunnatkaa Vänernille,on rahan arvoista puuhaa. Mutta nyt on uisteltu ihan tarpeeksi,joten keskitytään nytten perhokalastukseen,maailman parhaimpaan kalastusmuotoon :)